DSC 5916 Jen málo umělců dokáže na té nejvyšší úrovni ovládnout více nástrojů. Julian Rachlin – mág houslí i violy – k nim patří. Virtuos s dokonalou technikou a zároveň silnou interpretační emocionalitou tak může v jednom večeru rozeznít oba nástroje, na festivalu Dvořákova Praha v jedinečné akustice a atmosféře kostela sv. Anny. Předchozí festivalový večer se ujímá v Rudolfinu i dirigentské taktovky – festivalové publikum má tedy skvělou příležitost ve dvou večerech zažít výjimečné Rachlinovo interpretační umění houslové, violové i dirigentské.

Julian Rachlin s pověstí zázračného dítěte se narodil v roce 1974 v Litvě, jako čtyřletý emigroval s rodiči do Vídně. V pouhých 14 letech byl zvolen nejlepším hudebníkem soutěže Eurovison, stal se také nejmladším sólistou, který kdy vystoupil s Vídeňskými filharmoniky. Studoval u proslulého pedagoga Borise Kuschnira, absolvoval kurzy i u Pinchase Zukermana. Rád se ujímá i soudobých skladeb, např. v říjnu loňského roku uvedl ve světové premiéře ve vídeňském Musikvereinu Pendereckého Double Concerto složený přímo pro něj. Rachlin patří k velmi činorodým muzikantům – nahrává pro Sony Classical, Warner Classics a Deutsche Grammophon, je profesorem na vídeňské konzervatoři, organizuje i vlastní festival v Dubrovníku. Sympatie si získává také díky svým filantropickým činnostem, např. v rámci projektů UNICEF. Hraje na housle ex Liebig Stradivari z roku 1704, zapůjčené díky soukromé nadaci Angeliky Prokopp, a na violu Nicoly Bergonziho z roku 1786 zapůjčenou Dmitrijem Gindinem. 

S ruskou klavíristkou Magdou Amarou, respektovanou sólovou i komorní hráčkou, uvedou romanticky laděný program. Brahmsovy houslové sonáty patří k velmi často nahrávaným skladbám, přesto však ne obehraným – svět Brahmsových sonát je totiž velmi bohatý a nabízí nepřeberné množství interpretací, každé jejich provedení špičkovým interpretem tedy přináší novou kvalitu. Podobně proslulá je Franckova Sonáta A dur, jež vznikla v roce 1886 jako svatební dar pro Eugèna Ysaÿe, je považována za nejkrásnější sonátu pro housle a klavír vůbec. Dvořákovy Romantické kusy z roku 1887, sled 4 krátkých vzájemně kontrastních vět, se vyznačují tematickou úsporností, která je zejména ve čtvrté větě, založené v podstatě na jediném třítónovém motivu, mistrovsky dotažena k silnému výrazovému účinku. 

Foto Petra Hajská

Novinky

Výstava Václav Havel stále s námi

Rádi bychom Vás pozvali na výstavu Václav Havel stále s námi Výstava fotografií, dokumentů a artefaktů přibližuje osobnost, význam a odkaz...

Více

Navštivte Kostel sv. Anny v rámci festiv…

Kostel sv. Anny se opět otevře veřejnosti v rámci festivalu Open House Praha již tento víkend 7. a 8. srpna od 10 do...

Více

Kryštof Harant aneb Putování do Svaté ze…

Pražské jaro nabídne v úterý 1. června od 20.00 h z Pražské křižovatky další z festivalových koncertů. Tentokrát půjde o...

Více

Pražské jaro v Pražské křižovatce

Do Pražské křižovatky se pomalu, ale jistě vrací život. Již v sobotu 15.5. 2021 ve 20:00 budete moct z nádherných prostor kostela...

Více

Pražská křižovatka ve světových médiích

Pražská křižovatka ve světových médiích Pražská křižovatka má již tradičně čest hostit ve svých prostorách věhlasný barokní orchestr Collegium 1704. Koncerty...

Více

PF 2021

Drazí přátelé, za celou Nadaci Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 vám srdečně přejeme krásné, poklidné a radostné sváteční dny, mnoho...

Více

Tipy

banner krizovatka